Elektrokoloběžka – nejlepší, bez řidičáku, do terénu, pojištění
Filtr pevných částic – cena, kontrolka, jak ho vyčistit
Filtr pevných částic zajišťuje snížení emisí pevných částic vznikajících při spalování nafty. S rostoucím tlakem na ekologii a kvalitu ovzduší se stal nedílnou součástí téměř všech dieselových vozidel, a to jak osobních, tak i nákladních. Jak poznat ucpaný filtr a jak filtr vyčistit jízdou?
Filtr pevných částic, často označovaný jako DPF (Diesel Particulate Filter), je zařízení umístěné v systému výfuku, které zachytává pevné částice vznikající při spalování paliva. Tyto pevné částice obsahují škodlivé látky, jako jsou saze a jiné toxické složky, které mají negativní dopad na zdraví lidí i na životní prostředí.
DPF filtr slouží k zachycení škodlivých pevných částic (dokáže zachytit až 95 % částic) a výrazně tak snižuje jejich množství vypouštěné do ovzduší.
V posledních letech se filtry pevných částic objevují také u benzinových motorů, a to zejména u vozidel, která splňují přísné emisní normy Euro 6. V tomto případě se filtr pevných částic benzín, označovaný někdy také jako GPF (Gasoline Particulate Filter), používá k zachycení jemných částic vznikajících při spalování benzínu, které se mohou vyskytovat zejména u přeplňovaných motorů.
Obsah článku
Jak funguje filtr pevných částic?
Jak poznám ucpaný filtr pevných částic?
Příčiny a prevence ucpání DPF filtru
Jak vypálit filtr pevných částic?
Filtr pevných částic – kontrolka
Filtr pevných částic – cena
Jak dlouho vydrží filtr pevných částic?
Alternativy čištění DPF filtru
DPF filtr u benzinových motorů
Možné problémy s DPF filtrem a jejich řešení
Jak funguje filtr pevných částic?
Filtr pevných částic je vyroben z porézního materiálu, který na jednu stranu umožňuje průchod výfukových plynů, na druhou však zachycuje pevné částice. Když motor pracuje, výfukové plyny s částicemi sazí proudí skrz filtr, kde se částice zachycují a ukládají.
Aby filtr mohl správně fungovat, musí se pravidelně čistit, což se provádí procesem nazývaným regenerace. Regenerace může probíhat automaticky, pokud se filtr pevných částic jízdou dostatečně zahřeje. Během tohoto procesu se uložené částice spálí, čímž se filtr vyčistí a obnoví jeho průchodnost.
Mezi hlavní typy regenerace patří:
- pasivní regenerace – probíhá automaticky, bez nutnosti zásahu řidiče
- aktivní regenerace – filtru chybí dostatečná teplota k provedení pasivní regenerace
- nucená regenerace – v krajních případech, kdy je filtr silně zanesený a ostatní metody nefungují
Regenerace může být pasivní nebo aktivní. Pasivní regenerace probíhá při delších jízdách na dálnici, kdy teplota výfukových plynů dosáhne dostatečně vysokých hodnot. Aktivní regenerace se spouští, pokud vozidlo jezdí převážně ve městě a filtr se nedokáže dostatečně zahřát – v tomto případě řídicí jednotka vozidla zvýší teplotu výfukových plynů pomocí dodatečného vstřiku paliva.
Jak poznám ucpaný filtr pevných částic?
Když se filtr pevných částic začne ucpávat, může způsobit různé problémy. Nejčastějším příznakem ucpaného filtru je snížený výkon motoru a vyšší spotřeba paliva. Řídicí jednotka vozidla může také rozsvítit kontrolku filtru pevných částic, což je varovný signál, že filtr potřebuje regeneraci nebo vyčištění.
Ucpaný filtr může také způsobit problémy s emisemi, což může vést k tomu, že vozidlo neprojde technickou kontrolou.
Pokud je filtr ucpaný, existuje několik způsobů, jak ho vyčistit. Jednou z možností, jak vyčistit filtr pevných částic jízdou, je regenerace pomocí jízdy na vyšší otáčky, což filtr dostatečně zahřeje a umožní spálení sazí. Tento postup je však účinný pouze v případě, že filtr není zcela ucpaný.
Pokud je filtr silně zanesen, může být nutné použít chemické čištění nebo dokonce vyměnit celý filtr.
Příčiny a prevence ucpání DPF filtru
Ucpání DPF filtru je často způsobeno krátkými jízdami na nízké otáčky (typicky ve městě), které neumožňují zahřátí filtru na dostatečnou teplotu.
Mezi další příčiny patří:
- časté krátké jízdy
- používání nekvalitního paliva
- špatný stav vstřikovacího systému
Kromě toho je důležité sledovat intervaly výměny oleje a používat oleje schválené pro vozidla s DPF filtrem. Některé oleje totiž obsahují vysoký obsah popela, který může přispět k zanášení filtru.
Jak vypálit filtr pevných částic?
Vypálení filtru pevných částic, neboli regenerace, je proces, při kterém se nahromaděné částice v DPF filtru spálí na popel při vysokých teplotách. Tento proces lze provést buď automaticky, nebo manuálně.
Pokud se regenerace nespustí automaticky, je možné zahájit tzv. nucenou regeneraci, kterou lze provést pomocí diagnostického zařízení ve specializovaném servisu.
Regenerace vypálením je nezbytná, aby se filtr nezanesl do takové míry, že by bylo nutné jej kompletně vyměnit. Pro dosažení dostatečné teploty je vhodné podniknout delší jízdu na dálnici, během které se teplota filtru zvýší a dojde k vypálení nahromaděných částic. Před jízdou na dálnici je důležité nezapomenout na koupi vhodné dálniční známky.
Havarijní pojištění
Havarijní pojištění kryje škody na vozidle vzniklé krádeží či vandalismem – navíc jej lze sjednat během 5 minut. Při sjednání pojištění online řidiči ušetří až 50 % oproti vyřízení na pobočce.
Spočítat havarijní pojištěníFiltr pevných částic – kontrolka
V moderních vozidlech je filtr pevných částic sledován senzory, které měří tlak a teplotu v okolí DPF. Když senzor zaznamená vysoký tlak způsobený ucpáním filtru, rozsvítí se kontrolka filtru pevných částic na palubní desce. Tato kontrolka informuje řidiče o tom, že filtr je ucpaný a že je třeba provést regeneraci.
Pokud se kontrolka rozsvítí, doporučuje se co nejdříve provést jízdu při vyšších otáčkách na dálnici, aby se filtr mohl vypálit. Ignorování této kontrolky může vést k vážnějším problémům s filtrem, což může mít za následek nutnost jeho výměny.
Filtr pevných částic – cena
Cena filtru pevných částic se může výrazně lišit v závislosti na typu vozidla a výrobci. V průměru se cena filtru pevných částic pohybuje od 10 000 do 30 000 Kč. U některých luxusních nebo těžkých nákladních vozidel může cena dosáhnout i několika desítek tisíc korun.
Cena nového filtru pevných částic může být vysoká, což je důvod, proč je důležité pečovat o filtr a pravidelně provádět jeho regeneraci.
Kromě nového filtru je možné zvážit i renovaci nebo repasovaný filtr pevných částic. Renovace je levnější varianta, která zahrnuje důkladné vyčištění a obnovení filtru.
Repasovaný filtr je použitý filtr, který byl opraven a znovu uveden do provozu. Tyto varianty mohou být cenově výhodnější, jejich životnost však může být kratší než u nového filtru.
Jak dlouho vydrží filtr pevných částic?
Životnost filtru pevných částic závisí na řadě faktorů, včetně jízdního stylu, kvality paliva, a dokonce i klimatických podmínek. Obecně se DPF filtr při správné údržbě a pravidelné regeneraci může dožít 120 000 až 240 000 kilometrů. Životnost však mohou zkrátit právě výše zmíněné faktory, jako jsou krátké jízdy na nízké otáčky, nekvalitní palivo či nedostatečná údržba.
Pokud je DPF filtr poškozený nebo jeho životnost uplynula, může být nutné jej vyměnit, což je nákladná záležitost. Cena nového filtru pevných částic může být vysoká, a proto je prevence jeho zanesení velmi důležitá.
Alternativy čištění DPF filtru
Kromě regenerace jízdou existují i další metody, jak lze filtr pevných částic vyčistit. Například lze pomocí speciálních čistících prostředků provést chemické čištění filtru. Tento proces může pomoci odstranit saze a popel, pokud regenerace jízdou nebyla úspěšná. Výhodou chemického čištění je, že jej lze použít i pro silně zanesené filtry.
Další alternativou je ultrazvukové čištění – jedná se o metodu používanou zejména v profesionálních servisech, kde se filtr ponoří do speciálního ultrazvukového zařízení, které odstraní nečistoty a obnoví jeho průchodnost. Tento postup může být efektivní, je ovšem nákladnější než chemické čištění.
Pokud je filtr pevných částic v příliš špatném stavu, může být výhodnější nahradit jej repasovaným filtrem, který je levnější než nový filtr a přesto funkční.
DPF filtr u benzinových motorů
Jak již bylo zmíněno, filtry pevných částic se začínají objevovat také u benzinových motorů, a to především kvůli zpřísňujícím se emisním normám. Benzinový filtr pevných částic (GPF) funguje podobně jako DPF filtr u naftových motorů, ovšem s tím rozdílem, že u benzinových motorů je množství pevných částic obecně nižší.
GPF filtr se dnes stává standardem u moderních benzinových vozidel s přímým vstřikováním, která produkují vyšší množství jemných částic.
Aby filtr pevných částic vydržel co nejdéle, je třeba dbát na několik základních pravidel:
- Pravidelné delší jízdy na vyšší otáčky
- Používání kvalitního paliva
- Pravidelná údržba motoru a vstřikovacího systému
- Dodržování intervalů výměny oleje
Filtr pevných částic zásadně přispívá ke snižování emisí a ochraně životního prostředí. Správná údržba a péče o filtr může prodloužit jeho životnost a ušetřit náklady na jeho výměnu. Ať už se jedná o filtr u dieselového nebo benzinového motoru, pravidelná regenerace a čistění filtru jsou klíčové pro jeho správnou funkci.
Možné problémy s DPF filtrem a jejich řešení
Filtry pevných částic jsou náchylné k několika specifickým problémům, především tedy k poklesu výkonu motoru a zvýšení spotřeby paliva.
Ucpaný filtr může omezit průtok výfukových plynů, což může vést k poklesu výkonu motoru. Pokud si řidič všimne, že motor ztrácí výkon nebo že spotřeba paliva roste, může být příčinou právě ucpaný DPF filtr. Zanesený filtr zvyšuje protitlak ve výfukovém systému, což může vést ke zvýšené spotřebě paliva. Pravidelná údržba a občasné delší jízdy mohou pomoci snížit spotřebu a prodloužit životnost filtru.
Pokud filtr nefunguje správně, může se zvýšit množství pevných částic ve výfukových plynech, což může způsobit, že vozidlo neprojde technickou kontrolou. Na technických prohlídkách se emise z dieselových motorů kontrolují velmi přísně, takže nefunkční filtr může znamenat i problémy se zákonem.
Filtr pevných částic hraje důležitou roli v ochraně ovzduší. Snižuje emise částic, které jsou spojovány s respiračními chorobami a dalšími zdravotními problémy. Přestože někteří řidiči mohou považovat DPF filtr za problematickou součást z hlediska nákladů a údržby, jeho ekologický přínos je nezpochybnitelný. Správnou údržbou a péčí o DPF filtr tak mohou motoristé přispět k čistšímu ovzduší a zdravějšímu prostředí.
I když to pravděpodobně málokoho napadne, občas se může stát, že filtr z auta prostě zmizí – ano, zloději automobilových součástek kradou i DPF filtry. Naštěstí, s úhradou škody může pomoci havarijní pojištění, které mimo jiné kryje také vandalismus či krádež na autě.